Technische advisering | Opleidingsadvies
Ontwikkelingen in materialen en constructies
Bij autoschadeherstel spelen ‘verbindingstechnieken’ een belangrijke rol. Zonder deze technieken is het niet mogelijk om bij beschadigde auto’s onderdelen te herstellen of te vervangen. Actueel is de verdere ontwikkeling en toepassing van lichtmetalen en de opkomst van kunststoffen (carbon fibers) in de auto-industrie. Hierdoor is het mogelijk om veilige en lichte constructies te bouwen. Dat betekent een grote toekomst voor de zogeheten multimaterialen carrosserieconstructie. Daarin zijn diverse materiaalsoorten gecombineerd en zijn de ongelijksoortige zaken niet via thermische technieken met elkaar te verbinden. Het is daarom zeer aannemelijk dat lijm- en hybride verbindingstechnieken in de nabije toekomst een steeds grotere toepassing zullen vinden in de productie en het schadeherstel van (elektrische) auto’s.
Kwaliteit bij schadeherstel
Verbindingen zijn medeverantwoordelijk voor de stijfheid en sterkte van de carrosserie en daarmee de crashveiligheid. Om de auto na schadeherstel net zo veilig te laten zijn als voorheen is de kwaliteit van de verbindingen dus een voorwaarde. Waar de vorm en het toegepaste materiaal van het carrosseriedeel al zijn bepaald door de autofabrikant, is de schadehersteller juist voor de kwaliteit van die toegepaste verbindingen verantwoordelijk.
Verbindingstechnieken
Wat betekent dit, nu het gebruik van de thermische verbindingstechnieken steeds moeilijker, zo niet onmogelijk wordt door de geavanceerde staalsoorten in auto’s en de multimaterialen carrosserieconstructie? De schadeherstelbranche zal gaan merken dat de klassieke verbindingen langzaam terrein verliezen. Daarvoor in de plaats zal het structurele lijmen steeds meer worden toegepast, naast de 'conventionele' verbindingstechnieken zoals schroeven, MIG/MAG- en weerstandslassen. Een combinatie met andere verbindingstechnieken is daarbij mogelijk, denk aan de hybride varianten lijm/weerstandlas, lijm/ponsnagel of lijm/blindklinknagel. Voor de volledigheid: in het autoschadeherstel komen tal van andere niet-structurele lijmtoepassingen voor, zoals contactlijmen, smeltlijmen, secondelijmen, dubbelzijdige tapes, schuimvulling, enzovoorts.
Opleiden een must
In de praktijk zullen we zien dat voor het gedegen uitvoeren van de nieuwe verbindingstechnieken goed opgeleide en gekwalificeerde vakmensen nodig zijn. Zij zijn daarmee meteen belangrijk voor de toekomst van de schadeherstelbranche. Dit met het oog op veilig en kwalitatief goed herstel van de moderne carrosserieconstructie, waarin geavanceerde materialen, constructiemethoden en verbindingstechnieken toegepast zijn. Bij elkaar opgeteld betekent dit, dat de vakman in de schadeherstelbranche gedegen kennis van de lijm- en hybride verbindingstechniek zal moeten hebben of moeten krijgen.
Wil je meer over dit onderwerp weten? Of heb je behoefte aan een advies over lijm- en hybride verbindingstechnieken? Of wil je meer weten over opleidingsmogelijkheden? Neem dan contact op met expert Willy Sprockel via onderstaand contact formulier. Hij kan bogen op een generieke, overstijgende kennis en expertise op de technische vakgebieden.