Lichtgewicht en veilig construeren, het verlagen van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen zijn de voornaamste drijfveren voor de technologische ontwikkelingen in de automobielindustrie. We zien dit terug in het product ‘auto’ die in onze schadeherstelwerkplaatsen komen.
Het uiteenrafelen van autoschadeherstel laat zien dat ‘verbindingstechnieken’ een zeer belangrijke rol speelt. Beschadigde auto’s worden uit elkaar gehaald, onderdelen hersteld of vervangen. Tijdens het schadeherstelproces wordt de auto of worden delen daarvan gede- en gemonteerd. Zonder verbindingstechnieken gaat dit niet lukken. Vele soorten verbindingstechnieken passeren hierbij de revue. Schroef-, klik-, klem-, klittenband-, MIG/MAG-las-, GMA-hardsoldeer-, puntlas-, ponsnagel-, blindklinknagel- en lijmverbindingen zijn hier een ‘kleine’ opsomming van.
Zonder verbindingstechnieken is niet alleen de productie van de carrosserie/auto, maar is ook verantwoord autoschadeherstel ondenkbaar. Verbindingen zijn medeverantwoordelijk voor de stijfheid en sterkte van de carrosserie en daarmee de crashveiligheid. Om de auto na schadeherstel net zo veilig te laten zijn als voorheen is het toepassen van de juiste verbindingstechniek een voorwaarde. Naast de 'conventionele' verbindingstechnieken zoals schroeven, MIG/MAG- en weerstandslassen wordt het structurele lijmen steeds meer toegepast in een combinatie met andere verbindingstechnieken. Bijvoorbeeld de hybrideverbindingstechnieken: lijm/weerstandlas, lijm/ponsnagel of lijm/blindklinknagel. Daarnaast komen in het autoschadeherstel tal van andere niet-structurele lijmtoepassingen voor, zoals contactlijmen, smeltlijmen, secondelijmen, dubbelzijdige tapes, schuimvulling, etc. Allemaal al of niet in combinatie met een of andere mechanische verbindingstechniek.
Goed opgeleide en gekwalificeerde vakmensen zijn belangrijk voor de toekomst van het schadeherstelbedrijf, met het oog op veilig en kwalitatief goed herstel van de moderne carrosserieconstructie waarin geavanceerde materialen, constructiemethoden en verbindingstechnieken toegepast worden. Daarnaast is door het toepassen van geavanceerde staalsoorten, lichtmetalen en (vezelversterkte) kunststoffen en/of combinaties daarvan ‘lassen’ minder of zelfs niet mogelijk. We zien daarom een toename in de toepassing van het lijmen en de hybride verbindingstechniek bij schadeherstel van de moderne auto. De schadehersteller en de autoschadetechnicus krijgen er in de praktijk steeds meer mee te maken. De vakman zal dan ook gedegen kennis van de toegepaste verbindingstechnieken moeten hebben dan wel moeten krijgen.